مبدل، همانطور که از نامش انتظار می‌رود تبدیل کننده است. آب سرد را در زمانی بسیار کوتاه به کمک شعله یا برنر به آب گرم تبدیل می‌کند. این آب گرم می‌تواند کاربرد و مصرف مستقیم مانند لوله حمام و آشپزخانه باشد یا سرویس گرمایشی مثل رادیاتور، فرقی نمی‌کند.

فرصت مطالعه نداری صدا زیر رو پخش کن:

مبدل‌ها دو نوع هستند که از نظر ظاهر متفاوت بوده، اما ماهیت عملکردی یکسانی دارند. با این تفاوت که در سری تک مبدل هر دو وظیفه آب گرم مصرفی و گرمایشی در یک محیط انجام می‌شود.

فرصت مطالعه نداری صدا زیر رو پخش کن:

همه چیز در مورد تک مبدل

تک مبدل هم آب گرم و آب شوفاژ‌ها را در یک مکان و با دریافت شعله مستقیم تامین می‌کند، یعنی آب گرم لوله‌های مصرفی و گرمایشی بر روی قطعه‌ی مبدل سوار شده و لوله‌ها از داخل یکدیگر رد شده‌اند، در واقع لوله‌های درونی و بیرونی هر کدام به صورت مجزا عهده‌دار تامین آب گرم مورد نظر خود با دما تنظیم شده هستند.

◀ 📞 کلیک کنید تا تماس بگیرید▶

کار تک مبدل در حالت تابستانی پکیج

در حالت تابستانه، پمپ غیر فعال است و هیچگونه عملکردی ندارد. در این شرایط به محض باز شدن لوله آب و درخواست آب گرم شعله یا برنر روشن می‌شود و حرارت مستقیم آن به مبدل برخورد می‌کند و آب به صورت خودکار از ابتدای مبدل وارد شده و در درون لوله مبدل می‌چرخد و از مسیر خارج شده و به سمت لوله مورد نظر به حرکت در می‌آید.

کار تک مبدل در حالت زمستانه پکیج

در حالت زمستانی که رادیاتورها اضافه می‌شود پمپ وارد کار شده و چرخش آب را از مبدل به مدار گرمایش رادیاتورها و از رادیاتورها به مبدل سرعت می‌بخشد. آب سرد از یک سمت وارد پکیج شده و پس از گرم شدن در مبدل توسط برنر وارد چرخه رادیاتورها می‌شود.

◀ 📞 کلیک کنید تا تماس بگیرید▶

علت سوراخ شدن مبدل چیست؟

رسوب!!! هیچ چیز دیگری به اندازه رسوب در پکیج آسیب زننده نیست. هنگامی که تک مبدل به موقع سرویس سالیانه نشود و رادیاتورها جرم زیادی داشته باشند چرخش آب به همراه جرم و رسوب در این چرخه باعث می‌شود تا تمام رسوب بر روی مبدل ماندگار شود و از آنجا خارج نشود. اگر بر سر راه ورود آب به درون مبدل سختی‌گیر یا صافی معمولی یا مغناطیسی نصب نباشد رسوب‌ها کامل وارد مبدل خواهند شد و مبدل خانه ابدی آنها می‌شود.

رسوب‌ها در مرور زمان سبب خوردگی و پوسیدگی لوله‌های مبدل می‌شوند.

اسید شویی در این حالت بی‌فایده است. چرا؟ سوراخ شدن حتی به اندازه یک سر سوزن از مبدل نشانه فاجعه‌ای بزرگ است که عمق زیادی دارد. تمام ناحیه اطراف سوراخ پوسیده هستند و بسیار حساس و شکننده!

تعمیر و جوش دادن مبدل بی‌فایده است. چرا؟ به همان دلیل که گفته شد. تجربه ثابت کرده جوش دادن نقطه پس از اسید شویی باعث می‌شود تا در زمانی بین ۱۰ روز تا یک ماه اطراف نقطه جوش خورده، مجدداً سوراخ شده و دوباره همان آش و همان کاسه!

در پکیج تک مبدله از کجا متوجه سوراخی شویم؟

افزایش فشار، عمده علامت خرابی مبدل افزایش فشار است. گاهاً دیده شده که فشار تا ۳ یا ۴ بار افزایش داشته و به آسانی هم کاهش پیدا نمی‌کند.

نکته) پیشنهاد می‌شود در این حالت کمترین استفاده را از دستگاه داشته باشید تا کارشناس در محل حضور پیدا کند.

فرصت مطالعه نداری صدا زیر رو پخش کن:

همه چیز در مورد دو مبدل

دو مبدل در کنار یکدیگر برای ارائه آب گرم مصرفی و آب گرم مدار گرمایش مشغول به کار هستند. عملکرد و ظاهری کاملاً متفاوت از نوع تک مبدله دارند. در دو حالت تابستانه و زمستانه پمپ در حال فعالیت است. مبدل اولیه را مبدل حرارتی می‌نامند که مخصوص گرمای سیستم گرمایشی رادیاتورهاست و مبدل ثانویه یا مبدل صفحه‌ای که مختص آب گرم لوله‌های درون ساختمان است.

مبدل اصلی به صورت کاملاً مستقیم با حرارت در ارتباط است، اما مبدل صفحه‌ای به صورت غیر مستقیم گرما را از مبدل اصلی دریافت می‌کند.

مبدل صفحه‌ای (مبدل ثانویه) آب را چگونه گرم می‌کند؟

محل نصب مبدل صفحه‌ای پایین پکیج است و به صورت غیر مستقیم با حرارت در ارتباط است. در واقع روند اینگونه است که حرارت مستقیماً به مبدل اصلی اصابت می‌کند، آب گرم می‌شود و همین آب گرم از مبدل اولیه خارج شده و وارد مبدل ثانویه می‌شود.

پمپ عملیات چرخش آب بین مبدل‌ها را تسریع می‌کند برای گرمایش رادیاتورها آب درون مبدل اولیه که مستقیماً حرارت می‌بیند به کمک پمپ وارد چرخه گرمایش خواهد شد و آب سرد از نقطه دیگر مجدداً وارد مبدل شده تا گرم و دوباره وارد چرخه شود.

◀ 📞 کلیک کنید تا تماس بگیرید▶

علت سوراخ شدن مبدل‌ها چیست؟

رسوب و باز هم رسوب!!! عدم نصب صافی و سخت‌گیر، بسیار هزینه بردار است و از طرفی عدم توجه به سرویس سالیانه هم دلیل دیگری برای جمع شدن رسوب در مبدل‌هاست. مبدل اصلی و اولیه پکیج در صورت سوراخ شدن پس از اسید شویی به خوبی جوش خورده و پس از جوشکاری به قوت قبل بدون هیچ گونه اشکالی به کار خود ادامه می‌دهد، اما مبدل ثانویه یا همان مبدل صفحه‌ای در صورت خرابی باید تعویض شود و متاسفانه توانایی ادامه فعالیت حتی بعد از جوشکاری را ندارد.

نمایندگی جنوب تهران نمایندگی غرب تهران نمایندگی شرق تهران نمایندگی شمال تهران
۰۹۱۲۵۵۴۶۳۶۸ ۰۹۱۲۴۳۵۵۵۰۳ ۰۹۱۰۵۵۴۶۳۶۸ ۰۹۱۲۴۳۵۵۵۰۳

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *